Peking: autonóm járművek új kísérleti területe

Peking bejelentette az intelligens hálózatba kapcsolt autók (CAV) kísérleti területének létrehozását. Ez a kezdeményezés célja az autonóm járművek tesztelésének és alkalmazásának elősegítése szabályozott környezetben.

Peking már 2017-ben bevezette az első, önvezető járművek tesztelésére vonatkozó szabályozásokat Kínában. 2023-ra a város 87 jármű számára adott tesztelési engedélyt, amelyek 200 útvonalon, több mint 700 kilométeren tesztelhetők. A pekingi közlekedési hatóság szerint ezek a járművek több mint 2,3 millió kilométert tettek meg jelentősebb incidensek nélkül.

A projekt költségvetése meghaladja a 10 milliárd jüant (kb. 1,4 milliárd dollár). A fejlesztésekben olyan vállalatok vesznek részt, mint a Baidu, a JD.com, az AutoX és a DiDi. A Baidu Apollo Go robotaxi szolgáltatása 2023 harmadik negyedévében napi több mint 700 fuvarral működött, míg a JD.com autonóm szállítójárművei több mint 100 000 kiszállítást teljesítettek.

Az autonóm járművek tesztelése terén az Egyesült Államokban Kalifornia és Arizona, Európában pedig Németország és az Egyesült Királyság a vezető régiók. Peking azonban kiemelkedik a szabályozási környezet és az infrastruktúra együttes fejlesztésében. A főbb technológiai kihívások közé tartozik az 5G hálózat megbízhatósága, a szenzorok pontossága szélsőséges időjárási körülmények között, a kiberbiztonság és adatvédelem, valamint a járművek közötti kommunikáció standardizálása.

A Daxing repülőtér környékén telepített intelligens közlekedési szenzorok valós idejű adatokat biztosítanak az önvezető járművek számára. 2024 első felében nyílik meg egy 143 kilométeres tesztpálya-szakasz, amely nehézgépjárművek és logisztikai alkalmazások tesztelésére szolgál.

A Ping An és a China Life biztosítótársaságok speciális biztosítási termékeket dolgoztak ki autonóm járművekre. Az új keretrendszer meghatározza a gyártók, üzemeltetők és felhasználók felelősségi köreit.

A teljes körű nemzetközi szabályozási standardizáció eléréséhez szakértők szerint 5-7 év szükséges. A legnagyobb kihívások közé tartozik a különböző országok szabályozási megközelítéseinek harmonizálása, a technológiai standardok egységesítése és a társadalmi elfogadottság növelése.

(Nyitókép: illusztráció, AI)